Elämysmarkkinointi on nykypäivänä iso osa kulutusyhteiskuntaamme. Kaikkialta löytyy jo kaikkea ja kaikkea mahdollista on tarjolla, joten kuluttajat alkavat kaipaamaan elämyksiä ja hämmästystä. Kaikista kategorioista tuotteita löytyy satoja saman ominaisuuden omaavia, mutta monesti ero tulee tunteesta tai elämyksestä, jonka kuluttaja saa nähdessään tai ostaessaan tuotetta. Elämysmarkkinoinnille ei ole tarkkaa käsitettä tai selitettä, vaan sanotaan, että liiketoiminnan voi muuttaa teatteriksi. Liikkeen, tuotteen ja henkilökunnan avulla luodaan asiakkaalle haluttu elämys ja tunnetila.Luomalla mahtavan ja miellyttävän elämyksen asiakkaalle varmistetaan kuluttujan myymäläuskollisuutta. Kuluttaja ei osta pelkästään tuotetta, vaan myös tunnetta minkä myymälästä mahdollisesti saavuttaa. Elämys asiakkaalle luodaan näistä aineksista: aistit, tunteet, ajatukset ja toiminta. Kaikkien pitää toimia keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja yhdenmukaisesti

Myymäläympäristöön ja sen herättämiin tunteisiin vaikuttavat monet tekijät, kuten musiikki, valaistus, arkkitehtuuri, sijoittelu, henkilökunta ja palvelu. Niiden avulla luodaan yhtenäinen show, jolla saadaan kuluttajissa aikaan voimakkaitakin tunteita. Esimerkiksi Euroopassa monet suuret kosmetiikkamyymälät ovat kuin palatseja, joissa korostetaan tuotteiden laatua ja arvokkuutta. Näin saadaan kuluttaja tuntemaan, että ostos on erityinen ja vältytään rutinisoitumiselta. Alla kuva Guerlainin tuoksuosastolta, jossa näemme miten arvokas tunnelma on luotu.

image1-A3-620x438.jpg
Kuva:http://www.patricknadeau.com/wp-content/uploads/image1-A3.jpg

Guerlain, the French perfume house, among the oldest in the world.:
Kuva: https://fi.pinterest.com/pin/23151385559757699/

Itsellenikin on tärkeää tiedostaa tunnetilani, kun ostan tuotteen. Kun se on miellyttävä ja kokemus kokonaisvaltaisesti mieleenpainuva yhdessä toimivan tuotteen kanssa, on todennäköisempää, että ostan tuotteen uudestaan. Tai saman yrityksen tuotteita, koska olen luonut siitä itselleni kuvan. Tunteet ohjaavat minua vahvasti ja siksi esimerkiksi minuun elämysmarkkinointi vaikuttaa melko isosti. Minä en ole shoppailijaihminen, joka jaksaa kiertää kaupoilla tuntitolkulla. Jos jokin yritys tai liiketila saa minussa aikaan positiivisia tunteita, jaksan silloin myös siellä olla kyllästymättä ja väsähtämättä. Liiketilan ja kokonaisuuden täytyy herättää mielenkiintoa kokoajan, jotta se minulla säilyy.

Elämysten luomiseen liittyy myös suuresti toiminnan osuus ja muiden palveluiden tarjoaminen. Esimerkiksi Saarenmaalla toimiva GoodKaarman maalaistalo valmistaa luonnonmukaisia saippuoita. He ovat yhdistäneet  yksinkertaisen idean ympärille muuta toimintaa. Heillä voi osallistua erilaisille saippuanvalmistuskursseille ja ympäristö on idyllinen. Jo pelkästään ihanaan maalaisympäristöön saapuminen ja siellä kierteleminen luo positiivisia tunteita. 

photo.jpg
Kuva: http://goodkaarma.ee/fi

T0216ESTONIA018_NG.jpg?width=750&height=
Kuva:http://www.travelweekly.com/Media/Sampling-Estonia-from-Tallinn-to-Saaremaa

Esimerkkinä samantyylisen elämyksen luomisesta on New Yorkissa perustettu Le Labo. Siellä voi luoda oman uniikin tuoksunsa, jota voi käyttää kynttilöistä hierontaöljyihin asti. Pullo ja tuoksun nimi myös kustomoidaan juuri sinunlaiseksesi. Monesti kosmetiikan alalla käytetään juuritälläisiä yksilöllästämisen keinoja ja sitä, että päästetään kuluttaja osaksi prosessia. Kuluttaja pääsee näkemään prosessia ja tuntee itsensä uniikiksi sekä tarpeelliseksi, koska pääsee osaksi tuotteen valmistusta. 

Le Labo is a modern day apothecary in Soho that makes fragrances just for you. You can create your own signature scent together and have it put into anything from candles to massage oils. Each creation comes in a special bottle made just for you. A truly one of a kind romantic souvenir and experience.:
Kuva:https://fi.pinterest.com/pin/236579786650765905/ 

TN29-FINAL-HP.jpg
Kuva: https://lelabofragrances.com/us_en

Elämysten luominen on siis iso osa markkinointia. Monelle kuluttajalle tunne ja sen hyvänolon saavuttaminen on todella tärkeää, sillä nykypäivänä shoppailuun kulutetaan niin paljon aikaa ja se on enemmänkin haaveilua ja itsensä miellyttämistä. Nykyään ostaminen ei ole enää niin tarvapainotteista, joten tähän osa-alueeseen kannattaa myös panostaa suuresti.