Mainonnassa on olemassa monenlaisia sääntöjä ja markkinoinnin periaatteita. Mainoksen on oltava todenmukainen ja rehellinen. Esimerkiksi Facebookin säännöksissä kielletään tietynlaisten kilpailujen ja arvontojen järjestäminen. Lukiessani näitä, osa tuli minulle yllätyksenä, sillä olen nähnyt monia kyseessä olevia kilpailuita Facebookissa. Tälläkin sivustolla on siis omat sääntönsä, miten tätä sosiaalisen median kanavaa voi hyödyntää. Moni yrittääkin käyttää hyväksi näin isoa markkinakanavaa, mutta huijaukset huomataan nykyään nopeasti. Ihan Facebookin käyttäjien toimesta on perustettu erilaisia käyttäjiä nimillä "Huijausarvonnat" yms. ja näissä yhteisöissä julkaistaan aina uudet, löydetyt huijausarvonnat ynnämuut rikkeet. Tottakai jo muutamassa minuutissa tai tunnissa kyseinen huijaus tavoittaa jo monia jakojen kautta, mutta ihmisten tarkkaavaisuudella estetään kuitenkin isompi levikki ja lisätään ihmisten tietoisuutta. Alla esimerkki kielletystä ja feikistä arvonnasta.

MACCOS.jpg
Facebookkia voi hyödyntää mainiosti muuten arvontojen suorittamiseen ja itsensä markkinoimiseen, kunhan sen hoitaa oikein. Asia täytyy muotoilla oikein, eikä ketään saa käskeä jakamaan tai tykkäämään. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa on selkeästi ilmoitettu, että suoritetaan arvonta sivusta tykänneiden kesken ja kehotetaan että kutsuppas ystäväsi tykkäämään myös.

ARvonta.jpg
Kuvat otettu omassa Facebookissa.

Kielletyistä mainoksista

Mainonnan keinoja käytetään todella usein väärin. Monesti itsekin tulee mietittyä joidenkin mainosten esimerkiksi televisiossa ohikiitäessä, että mitähän kaikkea vaivaa ja keinoja tuohonkin on nähty. Varsinkin kosmetiikan saralla. Mainokset vaihtuvat nopeasti ja pienellä präntillä kirjoitetut tunnustukset jonkin keinon käyttämisestä parantaakseen lopputulosta, vilahtavat ohi ilman, että niihin kerkää edes kiinnittää sen suurempaa huomiota. Kosmetiikan mainonnassa käytetään todella paljon kuvankäsittelyä joko virtuaalsiesti tai kovia, luonnottomia ja tarkkaan kohdistettuja valoja tai varjoja. Meikkitaiteilijat tekevät ihmeitä järkyttävillä määrillä meikkejään ja voivat muuttaa jopa koko kasvojen olemukset ja peittää alleen pienetkin virheet. Toinen asia mikä menee helposti pieleen kosmetiikan mainonnassa on lupaukset. Mainos sanoo jonkun uskomattoman väittämän, mutta tälle ei edes ole perusteita tai ne ovat hatarat. Tutkimustuloksissa usein yleistetään ja asiat muotoillaan niin. että kuluttajien korvaan ne kuulostavat paremmilta. 
Alla muutama esimerkki mainoksista, jotka kiellettiin niiden valheellisen informaation takia.

loreal_julia280711PP_ka.jpg
Kuva: http://www.iltalehti.fi/kauneus/2011072814126404_ka.shtml

Lancomen kasvoina toimineen Julia Robertsin mainoskuva kiellettiin, koska siinä todettiin käytettäneen liikaa kuvankäsittelyä. Sen sanoma todettiin virheelliseksi, koska pelkällä meikkivoiteella tätä tulosta ei oltu saavutettu.

cruzPA_468x344.jpg
Kuva:http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-470708/L-Or-al-lashed-Penelope-Cruz-mascara-advert.html

Penelope Cruz toimi L'orealin mainoskasvona The Telescopic mascaraa markkinoitaessa. Mainos tuomittiin harhaanjohtavaksi, koska kuvassa oli käytetty irtoripsiä eikä sitä oltu tehty selväksi mainoksessa. L'oreal joutui lisäämään mainokseensa tekstin, jossa kerrottiin lisäripsien käytöstä. 

milakunis16012013.jpg
Kuva: http://www.independent.co.uk/news/media/advertising/misleading-mila-kunis-rodial-body-cream-advert-is-banned-8453165.html

Mila Kuniksen tähdittämä Rodialin vartalovoidemainos kiellettiin myös, koska siinä luvattiin, että sitä käyttämällä saat Mila Kuniksen uskomattoman vartalon 24 tunnissa. Tämähän ei selvästi pidä paikkaansa, joten en edes ymmärrä miksi tälläistä mainosta yritettiin viedä läpi, tietäen säännöt. Tämä on mielestäni näistä kolmesta vielä kaikkein selvin esimerkki.