Markkinoidessa mielikuvien luominen on iso osa asiakkaan ostopäätökseen asti pääsemistä. Mainoksia ja kuvia on kaikkialla emmekä päivän aikana tietoisesti edes rekisteröi kaikkea näkemäämme, mutta ne jäävät "kummittelemaan" alitajuntaamme. Voi olla, että nämä alitajuntaan iskostuneet mielikuvat nousevat jostain esiin, kun olemme kaupassa kosmetiikkaosastolla ja pähkäilemme minkä tuotteen isosta valikoimasta ostaisi. Kosmetiikkaa markkinoidessa mielikuvan luominen tuotteesta ja yrityksestä on isossa osassa. Oli yrityksen arvona tai tavoitteena sitten luonnollisuus, rohkeus tai räväkkyys, tulee tuotteen ja halutun mielikuvan kulkea käsikädessä. Jokainen ihminen luo päässään samasta mainoksesta ihan erilaisen kuvan, mutta mainoksien luomalla mielikuvalla halutaan tietosesti vaikuttaa asiakkaan ajatuksiin. Mainoksen jokainen otos, ääni, ulkonäkö ja kaiken sijoittelu on suunniteltu tarkasti. Nykyään tuotteiden ominaisuuksien esittelyn lisäksi tärkeä osa on tarinan kertominen.

Yrityksen tunnistettavuuteen ja mainosten toimivuuteen vaikuttaa isosti esimerkiksi siihen valitut värit, tekstityylit, mallit ja slogan. Kysyin muutamalta ystävältäni mitä adjektiiveja heille tuovat mieleen värit musta, valkoinen ja punainen. Musta sai adjektiiveikseen synkkä, pelottava, vangitseva ja "jollain tapaa paha ja voimakas". Punainen puolestaan intensiivinen, romanttinen, rohkea ja viettelevä. Valkoisesta sanottiin monesti luonnollisuus, pehmeys, turvallisuus ja puhtaus. Sommittelulla, väreillä ja elementeillä mitä mainokseen valitaan vaikutetaan siis isosti lopullisen mielikuvan muodostumiseen. Aina ei tule ajateltua, kuinka automaattisesti jotakin kuvaa katsomalla aivomme ottavat siitä viestejä vastaan ja alkavat analysoimaan sitä. Päässä raksuttaa ja adjektiiveja tulee mieleen, kunnes lopullinen kuvasta saavutettu fiilis on valmis. Alla muutama toisistaan eroava mainoskuva, joista huomaa miten erilaisen tuotteen mainokseen käytetään erilaisia värejä, jotta saavutetaan sloganin tai tuotteen tavoiteltava vaikutelma. 


Puhdas ja naturelli. Sitä tämä mainoskin ehdottomasti on. Kuulas, seesteinen, onnellinen ja kiireetön. Kuva:http://entresse.rssing.com/chan-1311292/all_p2.html

loreal_cole.png
Tässä mainoksessa värit ja koko asettelu taas on ihan erilainen. Sinivärit tuovat mielestäni mysteerisyyttä ja jollain tapaa avaruusmaista fiilistä, joka mielestäni yhdistyy tuotteen nimenkanssa. Myös hatun takana piilotteleva itsevarman oloinen nainen luo tunnelman salaperäisyydestä ja tietynlaisesta viettelevyydestä. Mieleeni tulee siis sanoja kuten itsevarmuus, tuntemattomuus, sähäkkyys ja irtiotto. Kuva:http://www.thedrum.com/news/2012/01/23/l-or-al-paris-and-cheryl-cole-unveil-mascara-ad-mccann-london

Tällä Nivean mainoksen videolla on lähestytty markkinoitavaa asiaa erittäin tuttujen ja turvallisten asioiden kautta, https://www.youtube.com/watch?v=yHgQV1oDPOQ.
Rakkaus, perhe, läheisyys, sukupolvet ja monikäyttöisyys. Mainoksen välitön ensimmäinen tuntemukseni oli hymy ja se, että tuote sopii kaikille ja sitä markkinoidaan koko perheen yhdistäväksi tekijäksi ja sitä voivat kaikki käyttää yhdessä. Kokonaisuus on mielestäni rauhallinen, turvan tunnetta tuottava, tutunoloinen, yhtenäinen ja jokainen otos nitoutuu yhteen. Mielestäni musiikkikin sopii teemaan.

Yrityskuvaan ja yrityksen muistamiseen kuuluu myös tarttuvat ja muistettavat sloganit. Itselle tuli välittömästi mieleen muutamia, jotka pyörivät joka paikassa ja kun omistan firmojen tuotteita olen myös niihin tutustunut ja mainoksista vaikutteita saanut niiden ostoon. Itse olen aikalailla visuaalinen ja käytännönläheinen ostaja. Tuotteen ulkomuoto voi kiinnittää erityishuomioni ja mainoksen hieno viesti voi saada minut ostamaan. Tiedostan myös senkin, että uskon kaiken herkästi ja saatan mennä "halpaan" tuotteen lupauksia kuunnellessa silmät tuikkien. Alla nyt muutamia sloganeita tai mainoslauseita mitkä minulle heti ensimmäisenä pomppasivat mieleen.

MAYBELLINEN lauseet, joita miettiessä joka ikinen automaattisesti kerta laulan ne mielessäni niinkuin mainoksissa!

Maybelline.jpg
Kuva: http://eandherbeauty.blogspot.fi/2014/03/unboxing-maybelline-ny-limited-edition.html
maybelline1.jpeg
Kuva itse otettu.

L'orealin "Because i'm/you're worth it."

because_im_worth_it.jpg
Kuva: http://duckexperience.com/en/clients/lor%C3%A9al-paris
maybelline1_opt.jpg
Kuva itse otettu.

Lancômen monet mieleenpainuvat ja kauniit lauseet, kuten "Believe in beauty." "The skin you love to touch." ja monet muut. Ne kuvaavat naisen kauneuden korostamista ja itsensä arvostusta.

lancome_bnr1_2302151.jpg
Kuva: http://thestylopedia.com/substance/confidence-in-your-skin/
x12137.jpg
Kuva: http://stylecaster.com/beauty-high/beauty-social-media/
lancome%2Bslogan.jpg
Kuva: http://mundodasmarcas.blogspot.fi/2006/06/lancme-internationaly-symbol-of-beauty.html

Kaikki nämä ovat melko lyhyitä, ytimekkäitä, omalaatuisia ja tunnistettavia. Jokainen tulkitsee lauseet eritavalla. Tätäkin postausta oli hauska tehdä ja aikaa kului erittäin paljon materiaalien etsimiseen, kun pysähtyi lukemaan kaikkea kiinnostavaa kyseisistäkin yrityksistä. Mielikuvamarkkinoinnista on paljon materiaalia ja tässäkin oli vain pintaraapaisua siitä, mutta tämä oli osa minun tapaani käsitellä asiaa ja nämä asiat kiinnittävät minun huomioni.