Sosiaalinen media on nykypäivänä iso digitaalisen markkinoinnin osa-alue. Se on viimevuosina kasvanut räjähdysmäisesti. Sen tarjoamat mahdollisuudet ovat erityislaatuisia. Tietenkin niin hyvässä kuin pahassa. Kokoajan luodaan uusia sovelluksia ja yhteisöpalveluita, joista jotkin nousevat ylitse muiden. Alla tilastoa Suomen sosiaalisten medioiden käyttäjämääristä.

some-teosto-2015-suomi.jpg

Kuva; https://harto.wordpress.com/2015/10/22/sosiaalisen-median-kaytto-suomessa-ruotsissa-norjassa-ja-tanskassa-whatsapp-ja-snapchat-kilpasilla/

Facebook

Facebook on suuri yhteisöpalvelu, joka tarjoaa myös erittäin laajan markkinointikanavan. Wikipediasta löytämäni tiedon mukaan aktiivisia suomalaisia käyttäjiä siellä olisi jo 1,7 miljoonaa. Facebookissa tehty mainonta siis tavoittaakin ennätyksellisen suuren yleisön. Monet yritykset luovat sinne oman käyttäjän yritysnimellään ja päivittävät sinne tiedot yrityksestä. He tiedottavat siellä tapahtumistaan, tarjouksistaan ja muista liikkeen palveluista. Kampaamot ja kauneudenhoidon erityisliikeet suosivatkin myös paljon Facebookin käyttöä tiedotusvälineenä, koska tavoittavat helposti sitä kautta ihmisiä kauempaakin ja voivat myös lisäillä kuvia havainnollistamaan asioita. Jokainen yritysprofiili on erilainen. Olen nähnyt yrityksiä, jotka pitävät päivityksensä erittäin asiallisina, asiaankuuluvina ja ammattimaisina, kuten myös persoonallisempia, tuttavallisempia profiileja, joissa liikeenpitäjät päivittelevät lomaterveisiään ja muita kuulumisia. Jokainen luo siellä oman kuvan yrityksestään ja toimii omalla tavalla.
Toinen asia mikä jaksaa aina hämmästyttää Facebookissa on sen levittäytymis- ja verkostoitumismahdollisuudet. Jokin päivitys voi levitä ihmisten jakojen mukana satoihin tuhansiin katselukertoihin. Yksi jakaa päivityksen, toinen huomaa sen ja tekee saman ja sitten taas edelleen hänen tuttavansa ja hänen tuttavansa. Tämä siis voi tapahtua niin hyvässä kuin pahassa. Päivitys voi olla ylistystä tai alistusta, mutta sen leviämismahdollisuudet ovat todella laajat. 
Siellä voi kohdata myös kamalaa mustamaalaamista. Yksi kirjoittaa jostakin yrityksestä hirveitä haukkuja, joskus jopa yrityksen työntekijöistä ja usean useat ihmiset sen näkevät ja lukevat. Kaikenkaikkiaan kuitenkin Facebook tarjoaa rajattomat mahdollisuudet harjoittaa markkinointiviestintää yrityksen ja kuluttajien välillä.

Screenshot_2015-11-19-20-15-12.jpg     Screenshot_2015-11-19-20-15-31.jpg

Screenshot_2015-11-19-20-15-22.jpg

Instagram

Toinen samantapainen yhteisöpalvelu on Instagram. Instagram perustuu kuvapohjaisiin profiileihin. Pystyt kyllä kirjoittamaan kuvatekstin tai lisäämään kuvan jossa on tekstiä, mutta sinne et pysty päivittämään tekstejä tai mietteitä pelkästään. Sitä monet yritykset hyödyntävätkin visuaalisen kuvan luomiseen asiakkaalle kyseisestä yrityksestä. Ja se toimii. Huomaan joskus itsekin eksyväni pitkiksikin ajoiksi jonkun yrityksen lisäämiä kuvia selailemaan ja tutkailemaan, että mikäs tämä puoti oikein on puotejaan. Instagramista saa myös mielestäni erittäin hyvin uusia ideoita ja inspiraatiota, hashtagien ansiosta. Kuvaan tägäämää hashtagia painamalla eteesi avautuu kaikki ne kuvat joihin sama kyseinen hashtag on kirjoitettu. Se on upeaa. Käytän itsekin usein instagramia ja sen hashtagtoimintoa, jos etsin vaikkapa uusia hiustyylejä, vaatteita tai esim. mitä alkaisin piirtämään seuraavaksi.

Screenshot_2015-11-19-20-16-13.jpg     Screenshot_2015-11-19-20-16-22.jpg

Snapchat

Uudempi tulokas ja vähän tuntemattomampi markkinointikanava on Snapchat. Se onkin lähinnä yksityishenkilöiden käyttötarkoituksiin luotu, mutta itse olen löytänyt kauneudenhoitoalan yrityksiä jotka käyttävät sitäkin. Siellä siis sinne laitettavat kuvat häviävät tietyn ajan kuluessa. Maksimiaika mitä kuvat voivat siellä näkyä on 24h. Eli siis tämä on täysin erilainen palvelu kuin Facebook ja Instagram, mutta kasvava sellainen sekin. Halusin tuoda senkin esille, koska olin yllättynyt kun huomasin yritystenkin käyttävän sitä. Moni on käyttänyt sitä vähän humoristisempiin tarkoituksiin ja siihen, että kerrotaan ja näytetään miten päivä on kulkenut ja mennyt, koska 24tunnin päästä kuvan lisäyksestä se katoaa taivaantuuliin. Kuva alhaalla kauneushoitola Blue Lagoonin Snapchatista, jonne työntekijä on lisännyt tekemästä työstään kuvan. 

Screenshot_2015-11-02-19-33-41.jpg

Kuvat itse omista medioista otettuna.

Sosiaalisia medioita on monen monia muitakin, mutta halusin läpikäydä muutamia niistä. Ne ovat nykypäivänä niin tärkeitä verkostoitumismahdollisuuksia yrityksille, että virran mukana kannattaa pysyä ja pitää liike mukana muutoksessa. Kuluttajat ovat niin tietoisia kaikista Internetin tarjoamista mahdollisuuksista ja hakevatkin monesti tietoa yrityksestä heti sosiaalisten medioiden kautta. 

Keep your head high and follow the lead.