Visuaaliseen markkinointiin kuuluu monta osa-aluetta. Ihminen rekisteröi ympäristöstään näkemällä monia viestejä ja kuvia. Mainokset televisiossa, lehdissä, standeissa, kaikkialla ympärillä. Iso osa on myös tuotteiden esillepano liikkeessä. Se miten tuotteet on aseteltu esille vaikuttaa isosti myös asiakkaan huomionkiinnitykseen. Vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi tuotteiden järjestys, millä korkeudella ne sijaitsevat ja siihen yhdistetty kuva tai mainos. Näillä menetelmillä vahvistetaan muiden kilpailukeinojen yhteisvaikutusta ja luodaan vahvaa yrityskuvaa asiakkaille. Mielestäni kosmetiikassa tämä on todella tärkeää, koska ostaja haluaa ostamastaan tuotteesta myös saada mielikuvan itselleen. Tärkeää on tuotteiden ominaisuudet, mutta myös se mitä tunteita esimerkiksi hajuveden käyttäminen synnyttää. Monesti puhutteleva mainos saa aikaan sen, että tuotetta käyttäessä kyseinen kuva palaa mieleen ja vahvistaa itsellä sisällä jotakin tunnetta. Itselläni käy usein niin. 

Alla on kaksi kuvaa Estee Lauderin lehtimainoksista. Samassa lehdessä on kaksi toisistaan isosti eroavaa tuotemainosta. Toinen on erittäin seesteinen ja rauhallinen ja toisessa on särmää ja sähäkkyyttä. Niillä luodaan heti kuva tuotteista, millaisia ne ovat ja miten eroavat toisistaan. He mainoksillaan välittävät tiettyä tunnelmaa minkä tuotteesta tulisi saamaan. Yrityskuva on vahva ja he haluavat vaikuttaa monenlaiseen ostajaan. Molemmat mainokset puhuttelevat erilaisia ostajaryhmiä ja näin vaikutetaankin mahdollisimman moneen kuluttajaan. Lehteä selatessa ei voi välttyä mainoksien visuaaliselta vaikutukselta. 

IMG_20151128_164456.jpg

IMG_20151128_164547.jpg
Kuvat otettu itse.

Korkeuden vaikutus

Se mille korkeudelle tuote on asetettu, vaikuttaa myös suuresti tuotteen myyvyyteen ja ostoprosentteihin. Kuten varmasti moni ymmärtääkin, silmien tasolla sijaitsevat tuotteet huomataan ensimmäisenä ja niiden ostoprosentit ovatkin tutkimusten mukaan parhaita. Tämän takia kosmetiikkahyllyissäkin sille korkeudelle sijoitetaan tarkoituksella parhaiten myyvät ja parhaat katteet antavat tuotteet. Alemmille tasoille siis sijoitetaan taasen hitaammin liikkuvia tuotteita. Tässäkin voidaan taktikoida ja siirtää välillä hitaasti myyvät tuotteet hetkellisesti ylemmäs, jotta niiden myynti kasvaisi. Se voi kasvattaa yrityksen tuotteiden kokonaiskierron nopeutta. Esillepanon selkeys ja tuotteiden järjestys helpottavat kuluttajan ostopäätöksen tekemistä. Nämä ovatkin tärkeitä sillä 60-70% ostopäätöksistä tehdään vasta kaupassa. 

20130218_205826.jpg
Selkeä ja jatkuva tuoteasettelu ohjaa katsetta helposti tuotteesta toiseen. Telineeseen on myös asetettu samantapaisia tuotteita vierekkäin, silmämeikit, jolloin vaikutelma ei ole sekava. Rivien suoruus ja tuotteiden tasaisuus ja hyvä määrä on tärkeä. Tässä on asettelussa käytetty vaakamallia.

maybellinefashionroacks.jpg?w=652

Tässä taas tuotteet on asetettu pystysuoraan jolloin katse ohjautuu silmien tasalta alaspäin tutkien. Mielestäni tuotteet on sijoitettu selkeästi riveihin ja keskellä jokaisen tason välissä olevat mainoskuvakasvot ovat todella hyvät. Se kiinnittää katseeni heti ja luin jokaisen kohdan läpi. Juuri tälläisiä erikoisia keinoja voi käyttää asiakkaan katseen kiinnittämiseen ja muistijäljen luomiseen. Selkeä, mutta mielenkiintoinen eikä lainkaan tylsä!