Markkinointimix eli markkinoinnin kilpailukeinot ovat näytelleet isoa roolia markkinoinnin opintojaksolla. Siitä teimme myös erillisen raportin, mutta haluaisin täällä vielä vähän avata sitä lyhyesti. Markkinoinnin peruskilpailukeinot ovat tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Kilpailukeinoratkaisuihin vaikuttaa esimerkiksi yrityksen liikeidea, liiketoiminnan tavoitteet, kysyntä ja kilpailutilanne. Markkinointia pitää ajatella niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä ja asettaa heti alussa tavoitteet mihin pyritään pääsemään sovitulla aikavälillä. 
Raportissa avattiin erikseen kaikki nämä neljä kilpailukeinojen osa-aluetta ja nyt kirjoitankin eräästä hajuvedestä ja miten kyseisen tuotteen lanseerauksessa käytettiin hyväksi näitä osia.

Katy Perryn Killer Queen

Katy-Perry-launches-Killer-Queen-perfume
Kuva: http://pursuitist.com/katy-perry-launches-killer-queen-perfume/

Yksi omista lempihajuvesistäni, josta olen myös netistä lukenut jonkun verran ja tutkinut sen markkinointikanavia yms. Tästä mainoskuvasta voin sanoa, että kuvan tunnelma on saatu hajuveden ulkomuodon kanssa vastaavaksi. Asettelu kuvassa on kuninkaallinen, mutta rajoja rikkova ja intensiivinen. Kuten itse tuotekin. Sen särmikäs ja loistelias ulkomuoto houkuttavat ainakin minun katseeni heti sitä kohti. Minulle syntyy heti mielikuva ylellisestä ja kalliista tuotteesta. Hienoa onkin, että pullossa ja mainoskuvassa molemmissa on yhdistetty ajatonta tyylikyyttä ja rokahtavaa särmikkyyttä niin sulavasti. Jo pelkästään tuotteen ulkomuotokin myy itse itsensä, mutta mainos täydentää paketin.

original.jpg
Kuva: http://www.boots.com/en/Katy-Perry-Killer-Queen-Eau-de-Parfum-50ml_1374496/

Hinta pyörii 30-35 euron liepeillä, joka oli itselleni yllätys, koska mielestäni hajuvesipullosta saa kalliimman vaikutelman. Hinnan, tuotteen ulkonäön ja laadun kanssa on osuttu nappiin kannattavuuden kannalta. Tuotetta markkinoidaan jokaiselle oman arvonsa tuntevalle naiselle, joka on ylväs, mutta jolla on oma tahto ja tapa tehdä asiat. Ostajaryhmä on siis hyvin laaja, koska tuotteen tuoksu on erityinen, mutta niin monelle sopiva ja säväyttävä.“It’s for someone sophisticated, who wants a little edge and can wear it all day, and still wants that sexiness.”  Näin toteaa Katy Perry.Menestys on taattu ja sitä on tullutkin.

Saatavuudessa he ottivat vaariinsa aikaisemmista mokista. Katy Perryn ja hänen tiiminsä lanseeratessa Meow-tuoksua jakelukanavat ja ostomahdollisuudet olivat erittäin rajoitetut ja moni ei halustaan huolimatta helposti sitä hyppysiinsä saaneet. Sanoman mukaan moni osasi etsiä tuotetta ja tiesi siitä, mutta se ei ollut saatavilla kaikille. Nyt virheistä on opittu ja uutta tuoksua alettiinkin kaupitella yli 3 000 liikkeessä ympäri USAta ja lisäksi yli 20 000 liikkeessä ympärimaailman n. 50 maassa. Tuotteelle luotiin myös nettisivut. 

Tiedotus ja markkinointiviestintä uudesta tulokkaasta oli myöskin todella monipuolista. Asiaa helpotti myös se, että Katy Perryllä on miljoonia ja miljoonia seuraajia ympäri internetiä, joten asiasta tiedotettiin Twitterissä ja Facebookissa miljoonayleisölle. He aloittivat ison mainoskampanjan ja mainokset pyörivät myös televisioissa. Tuotteesta julkaistiin mainokset ja artikkeleita kauneus-, elämäntapa- ja muotilehdissä.

Mielestäni tämän tuotteen markkinoinnissa hyödynnettiin hyvin kaikkia kilpailukeinoja. Ulkonäkö, laatu ja hinta kohtaavat ja osittain jopa yllättävät. Jakelu- ja tiedotuskanavat ovat erityisen monipuoliset ja tietenkin nimikkotuotteiden markkinoinnissa hyödynnetään jo henkilön saavutettua kuuluisuutta. Kyseisestä tuotteesta kuitenkin voin sanoa, että vaikka se ei olisi Katy Perryn hajuvesi, niin kyllä minun jalat veisivät hajuvesihyllyllä siltikin tämän putelin luokse jo pelkän ulkoasun kutsumana. Puhumattakaan hyvästä tuoksusta.