Eli siis asiaa sissimarkkinoinnista (Guerilla Marketing). Sissimarkkinoinnilla tarkoitetaan ymmärrykseni mukaan äärimmäisiä ja erilaisia markkinointiratkaisuja. Ne ovat epätavallisia ja usein suurikontrastisia. Monesti sissimarkkinoinnissa voidaan käyttää, jopa ilmaisia menetelmiä. Tarkoituksena ei ole törsätä rahaa mielinmäärin minne tahansa, vaan siinä käytetään älyä ja luovuutta, jotta saavutetaan maksimituloksia. Olen tutkinut ja katsonut internetistä paljon videoita sissimarkkinointiin liittyen ja miten monenlaisia erilaisia muotoja siitä on. Joka kerta katsoessani olen joko hymyillyt, nauranut tai toljottanut suu auki ihmeissäni. Tämän markkinointimuodon tarkoitus onkin luoda tunteita suuntaan tai toiseen ja aiheuttaa se järjetön muistijälki, joka on ja pysyy. Monesti juurikin nämä äärimmäiset keinot leviävät internetin (Youtube, Facebook, Pinterest ym.) kautta koko maailman nähtäville. 
Sissimarkkinointia ei siis ole pitkät, kauaskantoiset mainoskampanjat joihin investoidaan tukuttain rahaa ja asiaa hoidetaan kauaskantoisesti. Sissimarkkinoinnissa käytetään omaa aikaa rahan sijasta ja luovuus on tärkeässä osassa. Mitä kekseliäämpi sen parempi. Jopa outous on plussaa. Nykyaikana apuna käytetään paljon teknologiaa ja sen luomia mahdollisuuksia.
Siitä esimerkkinä Shisedio Makeup Mirror. Ihmisillä on usein vaikeuksia valita oikeita sävyjä meikkivoiteesta, puuterista tai luomiväristä iholleen. Shisedio käytti tätä hyväkseen luomalla sovelluksen, jossa kone otti ensin kuvan kuluttajan kasvoista, jonka jälkeen oli mahdollista kokeilla yrityksen eri tuotteita omille kasvoilleen ja katsoa miltä ne näyttävät. Tämä on varmasti ollut erittäin tehokas keino lisätä myyntiä ja ostajien varmuutta. Hieno esimerkki taktikoinnista ja myynninedistämisestä.

shishedo.jpg

Idea voi olla myös hyvin yksinkertainen. Joku yksi pieni juttu jossakin joka kuitenkin kiinnittää ihmisten huomion. Alla olevassa kuvassa on tehty juuri näin. Keskelle kävelykatua sijoitettu iso ilmassa leijuva kynsilakkapullo? No kyllä sitä itsekin tuijottaisi. Tämä on esimerkki siitä kuinka välttämättä markkinoinnin keinoon ei tarvitse sijoittaa älyttömiä rahasummia, vaan erilainen idea saa katseita osakseen. Sissimarkkinoinnin ydinidea.

54c941f26fe47f6b76d8e7a509f0fa5c.jpg
Kuva: Pinterest

Sissimarkkinointiin lukeutuu myös näyttävät ja todella yksinkertaiset keinot. Iso mainos rekan kyljessä kuljeksimassa kadulla tai jättimäinen mainosstandi tien varressa ja avot, huomio on taattu minimipanoksella. 

Mobile-Billboard-Truck-New-York-City-Mob
Kuva: http://www.altterrain.com/fashion-week-marketing-outdoor-advertising-idea-company-new-york-city/

Pond's Pore Cleaning Cream - Cosmetics advert example
Kuva: https://www.indigoprod.com/nyc-video-production-blog/2013/10/50-amazing-guerrilla-marketing-ideas/

Sissimarkkinointi toimii siis huomionherättäjänä. Se onkin alunperin tarkoitettu pienemmille yrityksille, joilla ei ole varoja sijoittaa valtaviin ja pitkiin mainoskampanjoihin ja myös siksi, että ne tarvitsevat nopeaa näkyvyyttä kasvattaakseen yritystään. Sen avulla ne siis voivat herättää huomiota ja nostaa itsensä pinnalle pienemmilläkin varoilla. Perinteinen markkinointi on enemmän isoille yrityksille, joilla brändi tai yrityskuva on jo luotu vahvasti ja sitä täytyy vain ns. ylläpitää.