Näyteikkuna-asettelut ovat myös osa visuaalista markkinointia ja sen toimivuutta. Yleisesti ottaen, liikkeeseen saapuessa silmät ohjautuvat aina yrityksen näyteikkunan kautta. Siihen asetetut tuotteet, somisteet ja mainokset vaikuttavat ihmisten mielikuviin ja ostopäätöksiin. Hyvä, selkeä ja mielenkiintoinen tuoteasettelu saa kuluttajan kiinnostuksen heräämään ja luo muistijäljen.
Otan nyt esimerkeiksi kampaamojen näyteikkunoita, koska varsinkin pienemmissä, yksityisissä liikkeissä jo näyteikkunan esillepanon vaikutus on suuri. Itsekin huomaan kadulla kävellessäni välillä pysähtyväni katselemaan jotain ikkunaa ja tutkimaan siitä löytyviä asioita, vaikka en ole edes menossa kampaajalle. Silloin tietää, että yritys on tehnyt jotain oikein, kun ohikulkijoiden huomion saa kiinnitettyä. Tottakai monesti myös huomioni kiinnittyy huonoihin ratkaisuihin ja se ei tietenkään ole hyvä asia. Jos jo näyteikkunasta saatu vaikutelma on vaisu, vaikuttaa se minulla siihen haluun, että vältänkö liikettä vai näenkö sen potentiaalisena asiointipaikkana.
Kampaajaksi opiskellessani kävimme läpi kannattavia keinoja näyteikkuna-asetteluissa. Suunnittelimme ja toteutimme myös itse omat näyteikkunamallimme. Kuvaa siitä ei valitettavasti ole tallella. Käytimme kuitenkin siinä hyväksi esimerkiksi korkeuseroja. Kun tuotteen asettelee vaikkapa porrasmaisesti, katse ohjautuu automaattisesti yhtämatkaa joko alhaalta ylöspäin tai päinvastoin. Se on yksinkertainen ja erittäin tehokas tapa saada asiakas kiinnittämään huomio jokaiseen näyteikkunassa sijaitsevaan tuotteeseen. Ikkunaan ei kannata tunkea liikaa tavaraa, jottei siitä tule sekava, vaan juuri sen verran, että saa kuluttajan kiinnostumaan. Alla vain esimerkkiä korkeuden käyttämisestä hyötynä. Itse huomasin käyväni ikkunaa läpi ylhäältä alaspäin.

Belle%20Femme%20Hair%20and%20Nail%20Loun
Kuva: http://www.hollywoodreporter.com/news/big-dubai-khloe-kardashians-beverly-838784

Näyteikkunan ei kannata olla aina samanlainen. Asetteluita ja tuotteita kannattaa vaihtaa, jotta kiinnostavuus säilyy. Yksi yleinen ja mielestäni toimiva keino on paitsi yrityskuvan mukainen sommittelu, mutta esim teemat. Vuodenajat ovat kätevä keino lisätä kiinnostavuutta ja ne toimivat aina. Tuotteet, asettelu ja teema vaihtoon niin ikkuna ja fiilis on aivan uusi. Kuvassa vähän näytettä syksyisestä teemasta ja korkeuksien hyväksikäytöstä ikkunassa.

Our new autumn window advertising the fantastic BioSurface Peel from Dermalogica. Display by Helen Goodwin:
Kuva: Pinterest

Jos näyteikkunassa on liikaa tavaraa voi vaikutelma olla erittäin sekava ja siitä on vaikea saada selkoa. Katse harhailee minne sattuu eikä tiettyä kiintopistettä löydy. Silloin myöskään mikään ei välttämättä jää erityisesti mieleen. Ääripäässä myös ikkuna voi olla todella valju. Tuotteita on esillä, mutta niitä ei ole aseteltu houkuttelevasti. Pahimpia ovat esimerkiksi juuri sellaiset, joissa kaikki tuotteet ovat samalla tasolla ja somistus on pliisu. Monesti tuotteet sijaitsevat silloin aivan näyteikkunan alatasolla, jolloin katse ei edes kiinnity niihin, koska ne sijaitsevat aivan näkökentänkin alalaidassa. Alla esimerkit tyhjästä ja mitäänsanomattomasta näyteikkunasta, sekä liian täydestä ja sekavasta.

mia.jpg
Kuva: http://www.krunikanyrittajat.fi/tapahtumat/jouluikkunakilpailu-2009/

20141208_144120.jpg
Kuva: http://paivinvisublogi.blogspot.fi/

Näyteikkunan paremmuudella tehostetaan siis erityisesti kuvaa yrityksestä, sen tuotteista ja houkuttelevuudesta. Hyvä näyteikkuna luo ensivaikutelman ja sitä kautta tien kasvaviin ostopäätöksiin ja asiakassuhteisiin. Siihen kannattaa siis mielestäni panostaa, koska itse esimerkiksi olen hyvin visuaalinen ihminen ja luon mielikuvia, sekä ennakkoluuloja näkemieni asioiden perusteella. Meitä on moneksi ja siksi kannattaakin yrittää parhaansa mukaan vaikuttaa mahdollisimman moneen kaikilla visuaalisen markkinoinnin osa-alueilla.