Syksy saapuessa muutoksen huomaa selvästi myös tuoksujen maailmassa. Hempeät, makeat, kesäiset tuoksut vaihtuvat aikuisempiin, voimakkaampiin ja intensiivisiin parfyymeihin. Syksyn tietynlainen synkkyys ja pimeys ottaa vallan omalla tavallaan kaikesta. Kuitenkin osa kukkaistuoksuista jää tasapainottamaan syksyn synkkyyttä. Kuten jo meikeissäkin huomasimme kaksi selkeää aivan erilaista linjaa, sama pätee tälläkin osa-alueella.

Myös hajuvesien pakkauksissa huomaa muutoksen. On paljon suoraviivaista, melko yksiväristä sommittelua. Tummanpuhuvia paketteja ja intensiivisiä väriyhdistelmiä, joilla saadaan jo luotua kuluttajalle mielikuva tuoksun ominaisuuksista. Pakkauksen ulkonäkö on yllättävän iso osa asiakkaan ostopäätöstä. Pakkauksella ja pullon ulkonäöllä luodaan tuoksusta ensivaikutelma; mihin ominaisuuksiin asiakas yhdistää ulkonäön. Pakkauksen on vastattava hajuveden tuoksumaailmaa, jotta kuluttaja ei koe tuotetta ristiriitaiseksi. Yhtenäinen linja on yhtä tärkeä kuin kaunis ulkomuotokin. Siksi erityisen paljon liikkeissä näkyikin yksinkertaisia, tummia pulloja ja paketteja. Monet kesäisen hempeät pakkaukset ja ulkomuodoltaan pehmeämmät linjaukset erottuvat tummempien pakkausten seasta luoden toisen kokonaan toisen linjan syksyn muoteihin. Tässä linkki eräisiin syksyn uutuustuoksuihin ja tästä hyvin huomaakin nämä kaksi eroavaa suuntaa: http://www.vogue.co.uk/beauty/2015/09/16/10-of-the-best-new-autumn-2015-fragrances-perfumes

Mainokset

Uusien hajuvesien mainoksissakin huomasin selvän yhtenäisen linjan. Mainokset olivat isolta osin mustavalkoisia tai väreiltään hillittyjä, tummiin taustoihin yhdistettynä. Mallit mainoksissa olivat selkeästi elämää nähneempiä, eivät nuoria siloposkisia tytöntylleröitä. Intensiiviset tuoksut aikuisempaan makuun saadaan tämänkin avulla herättämään oikeanlaisen ryhmän kiinnostus. Miesten puolella mennään samalla linjalla. Iäkkäämpi, parransänkinen ja totinen olemus yhdistettynä tuotteen tummanpuhuvaan pakkaukseen ja erittäin maskuliiniseen ulkomuotoon. Nappisuoritus. Tuoksun, pakkauksen ja mainoksen yhtenäinen linja tulee selvästi esille ja jokainen osa-alue täydentää toistaan.

20151003_145851.jpg

20151003_145923.jpg   20151003_145941.jpg

20151003_150320.jpg   20151003_150256.jpg

Kuvat itse otettuja.