Seuraavilla tunneilla käsittelimme Jukka Raution opastuksella digitaalista markkinointia. Aloitimme digitalisoitumisesta puhumalla. Digitalisoituminen on erittäin ajankohtainen ja tärkeä asia. Muutosaikaa on eletty jo jonkin aikaa mutta digitaaliset markkinointireitit yleistyvät enemmän ja enemmän. Nykypäivänä niitä käytetään todella paljon ja myös kuluttajille se on tärkeää. Yritysten täytyy pysyä mukana uudistumisen tuulissa eikä vanhoihin kaavoihin saa kangistua.

Digitalisoituminen

Tänä päivänä todella moni asia on ulkoistettu verkkokäyttöiseksi. Yhä useamman ja useamman asian voit hoitaa digitaalisesti. On verkkomainontaa, ajanvarausta, nettimyyntiä, laskujen verkkomaksamista ja lomakkeiden ym. digitaalista täyttämistä ja lähettämistä. Aina ei tarvitse soitella jokapaikkaan tai juosta paikasta toiseen asioilla, kun kertyneet tehtävät voi hoitaa verkossa illalla kotiin tullessa. Digitalisoitumisen tuulissa onkin tärkeää pysyä mukana, sillä nykyinen sukupolvi suorastaan vaatii sitä. Helppouteen on totuttu, joten useaa tympii jos asiaa ei voi hoitaa näppärästi tietokoneella tai älypuhelimella.

Esimerkkinä kauneuden hoitoalalta toimii vaikkapa kampaamojen nettisivut ja muut mainontakanavat. Verkkosivut ovat tärkeässä osassa yrityskuvaa luodessa. Kehnot sivut eivät houkuta asiakasta myöskään asioimaan liikkeessä. Sen sijaan kun ulkoasu on miellyttävä ja esimerkiksi nettiajanvarausjärjestelmä helppokäyttöinen, kokee kuluttaja olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi. Tässä esimerkki mielestäni siisteihin ja yksinkertaisiin verkkosivuihin, joista herää kiinnostus yritystä kohtaan ja pystyy luoda hyvän kuvan kyseisestä kampaamosta. > http://www.carusell.fi/?gclid=Cj0KEQjwnrexBRDNmZzNkf7c4c4BEiQALnlxhf-lGrDCYdJ6qSgXyvN8hCvb1MoGQwC57gBoYw_JPzAaAnF98P8HAQ
Mielestäni sivut on hyvin tehty ja järjestelty. Ilme on yksinkertaisuudessaan kiinnostava ja sieltä löytyy monia hyviä elementtejä.  Sivun yläosasta löytyy selkeästi eriteltynä linkit mistä löytyvät hinnasto, palvelut ja yhteystiedot ynnämuut olennaiset asiat. 

20151026_181053.jpg

Kun selaa sivua alaspäin tulee lyhyt, ytimekäs, mutta monipuolinen kuvaus kampaamosta. Vieressä pyörii kuvia liikkeessä tehdyistä töistä ja linkistä pääsee suoraan "työnäytteitämme"-sivulle, joka on erittäin tärkeää, jotta asiakas näkee millaista jälkeä kampaamosta astuu ulos ja saa jopa uusia ideoita ja innovaatioita kuvien kautta.

20151026_181202.jpg

Kiinnitin huomioni myös etusivulle tuotuun hiusmuotivideoon, jonka pääsee katsomaan napinpainalluksella ja siitä voi saada mahtavia ideoita, jopa vähän aremmallekin asiakkaalle. Vieressä suora linkki yrtiyksen Facebook-sivuille, jossa voi käydä lukemassa viimeisimpiä päivityksiä ja tietoa esim. tapahtumista ynnämuusta yrityksen toiminnasta. Myöhemmin lisää asiaa, oma artikkeli Facebookin ja muutaman muun sosiaalisen median vaikutusmahdollisuuksista.

20151026_181213.jpg

Sivun lopussa oli selkeät ja hyvät kuvat kaikista työntekijöistä. Linja kuvissa on yhtenäinen joka tekee heti katselukokemuksesta mielyttävämmän ja saa itselle olon, että tähän on nähty vaivaa ja aikaa. Kuvien yläpuolella selvästi punaisella pohjalla "Varaa nyt"-painike josta pääsee todella kätevästi suoraan yksinkertaisille ajanvaraussivuille. Sähköinen ajanvarausjärjestelmä on nykyään todella tärkeä ja sen täytyy olla siis helppo käyttää ja ymmärtää. Verkossa asioidaan niin paljon, että olen kuullut monenmonelta valituksia, jos jossain paikassa ei ole ollut nettisivuja tai mahdollisuutta varata verkossa. Moni kokee nykypäivänä jopa soittamisen liian työlääksi. Kotona omassa rauhassa on helpompi selata omaa kalenteriaan ja katsoa mikä päivä sopii parhaiten, kuin sumplia minuuttikaupalla puhelimessa tai tiskillä liikkeessä. Se on myös siis kampaamollekin kustannustehokaampaa, ettei tarvitse kokoajan olla puhelimen päässä ja keskeyttää penkissä istuvan asiakkaan palvelemista. 

Kokonaisuutena tämä on erittäin hyvä esimerkki verkkosivuista. Turhat ja ylimääräiset asiat on jätetty pois ja näin on saatu selkeä kokonaisuus, josta on helppo löytää kaikki tarvittava.